In de spotlight: overblijfkracht Rosemarijn
Op de Prins Willem Alexanderschool in Beusichem zorgt coördinator Suzanne met een team van vrijwilligers voor een fijne pauze. Eén van deze vrijwilligers is Rosemarijn Verrips. Naast haar werk als schoonheidsspecialist is zij moeder van twee kinderen – in groep 1 en 4 – en zet ze zich met veel plezier in tijdens de overblijf.
“Toen mijn kinderen naar school gingen, wilde ik graag betrokken zijn,” vertelt ze. “Dat motiveerde mij om zelf mee te helpen.” Haar werk als vrijwilliger geeft haar niet alleen de kans om haar eigen kinderen beter te leren kennen, maar ook om te zien hoe andere kinderen zich ontwikkelen en opgroeien.

Hoe ziet zo’n pauzemoment er dan uit? We vroegen het aan Rosemarijn. “Een typische middag begint met een kwartiertje voorbereiding. Als het tijd is voor de pauze zorgen we ervoor dat kinderen hun handen wassen om vervolgens lekker samen te lunchen.”
Maar het echte plezier komt pas daarna, als de kinderen naar buiten mogen om te spelen. “Buiten spelen is altijd een feestje. We bedenken spelletjes, spelen tikkertje en touwtje springen is ook altijd een grote favoriet. Het maakt niet uit of het mooi weer is of niet, de kinderen hebben altijd plezier.”
Wat het werk voor haar zo bijzonder maakt, is het contact met de kinderen. “Je ziet ze groeien, niet alleen op school, maar ook als persoon. Het is geweldig om te zien hoe kinderen hun plek vinden. Er gebeuren zoveel mooie dingen op een dag. Bijvoorbeeld laatst nog! Ik kreeg een bloemetje van een kind, gewoon omdat ze me waardeerde.”
Dat zijn de momenten die het zo speciaal maken. Naast het plezier van het werken met kinderen, brengt het vrijwilligerswerk ook voldoening. “Ik vind het echt dankbaar werk. Het is fijn om kinderen te helpen, vooral de kleintjes die voor het eerst op school komen en het spannend vinden om over te blijven.”
Rosemarijn moedigt andere ouders aan om ook vrijwilliger te worden. “Het is een geweldige manier om je eigen kinderen en andere kinderen beter te leren kennen en een positieve bijdrage te leveren aan de (school)gemeenschap. “Het is een ervaring die je niet alleen veel leert over de kinderen, maar ook over de dynamiek op een schoolplein.”
Overblijfkrachten zoals zij maken een belangrijk onderdeel uit van de school-structuur. Dankzij hun inzet wordt de pauze voor de kinderen niet alleen veilig en gezellig, maar ook leerzaam en inspirerend.