Nationale Voorleesdagen 2022
Ieder jaar vinden de Nationale Voorleesdagen plaats in de laatste week van januari. Deze periode wordt afgetrapt met het Voorleesontbijt, waaraan honderderen scholen, bibliotheken, kinderdagverblijven, gastouders en boekhandels meedoen. De gehele periode zijn er in het hele land voorleesactiviteiten.
Dit jaar is ”Maar eerst ving ik een monster” verkozen tot prentenboek van het jaar. Dit prentenboek gaat over het leukste ritueel van de dag: voorlezen.
Het doel van de jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen. Er zijn natuurlijk talloze voordelen te noemen als we het over (voor)lezen hebben.
Begin vroeg
Jong geleerd is oud gedaan. Begin als de kinderen klein zijn al met boekjes. Laat ze kennis maken met allerlei kleuren, leer ze welk geluid bij welk dier hoort en laat ze veel plaatjes kijken. Maak er meteen al een moment van. Voordat je het weet heb je een ritueel te pakken en willen ze iedere avond voor het slapen gaan boekjes kijken/lezen. Blijf ook als ze groter zijn voorlezen. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen tussen de 6 en 11 jaar die niet meer voor worden gelezen, liever hadden gehad dat dit was doorgegaan. Ook tijdens de opvang in de pauze lezen wij geregeld voor als de kinderen een broodje eten. Het wordt als ontspannen ervaren om lekker te lunchen en ondertussen een mooi verhaal te horen.
Nog een keer
Zelf heb je een boek wel gezien na 3 keer voorlezen, maar kinderen kunnen geen genoeg krijgen van de herhaling. De eerste keer ontdekken ze het verhaal, de tweede en twintigste keer is het een feest der herkenning en zien en horen ze iedere keer weer andere dingen.
Herinneringen maken
Voorlezen is een moment van ontspanning en gezelligheid. Even een één op één moment samen. Kinderen herinneren zich later hoe fijn het was om die momenten te hebben met hun ouders/verzorgers.
Taalontwikkeling
Voorlezen of lezen draagt enorm bij aan de taalontwikkeling van je kind. Ze leren nieuwe woorden en zinconstructies, maar ook om goed te luisteren. De basis wordt al vroeg gelegd. Hoe meer en vroeger ze in aanraking komen met taal, hoe beter hun start gaat zijn in groep 3/4 waar het echte lezen begint.
Bibliotheek
Word lid van de bibliotheek. Laat ze zelf hun boeken kiezen. Soms zijn dat hele andere boeken dan die je zelf zou uitzoeken, maar het geeft ook een kijkje in hun interesses en wat er in hen omgaat. Dit nodigt ook uit om in gesprek te gaan over de interesses die ze hebben.
Kortom, wij zijn voor (voor)lezen!
Nieuwsgierig naar onze andere blogartikelen. Bekijk ze hier.