De kracht van pauzes en inclusief onderwijs

Wat is de rol van een basisschool in een snel veranderende samenleving? Voor Roelf Kooistra van basisschool de Tarthorst in Wageningen is het antwoord helder: een school moet een plek zijn waar iedereen zich welkom voelt, ongeacht hun achtergrond. “We leren kinderen dat verschillen geen obstakel zijn, maar een kans.”

Afspiegeling van de samenleving
De Tarthorst telt zo’n 160 leerlingen met meer dan 25 nationaliteiten. “Onze school is eigenlijk een mini-maatschappij,” vertelt hij. “We laten kinderen al op jonge leeftijd ervaren dat diversiteit iets moois is. Zo vieren wij bijvoorbeeld Kerst én het Suikerfeest.”

Van meester tot directeur
Roelf begon ooit als leerkracht en gaf les aan alle groepen, maar hij voelde zich het meest thuis bij de kleuters. “Die vrolijkheid in de onderbouw is aanstekelijk. Ze willen echt naar school en dat maakt het werk zo leuk.” Stapsgewijs groeide hij door naar de rol van directeur, een functie waarin hij collega’s in hun kracht zet en zich richt op vernieuwingen. “Het belangrijkste? Dat mensen hier graag werken. Want als dat goed zit, volgt de kwaliteit vanzelf.” Een goed geregelde pauze speelt daarin een belangrijke rol.

Het belang van pauze
“We werken al jaren samen met Brood & Spelen en dat bevalt goed. De coördinator, Hilda, zorgt ervoor dat alles soepel verloopt en dat er voldoende medewerkers zijn om de kinderen te begeleiden. Dat maakt een groot verschil, want zo kunnen de leerkrachten echt even pauze nemen.”

Volgens Roelf is het cruciaal dat leerkrachten zich kunnen opladen. Een pauze betekent niet alleen even eten of een kop koffie drinken. Het gaat erom dat je even loskomt van de drukte van de dag. Dat is belangrijk om ‘s middags weer met frisse energie voor de klas te staan. “Onze pauzes zijn écht pauzes,” zegt Roelf. “En dat is precies zoals het hoort.”

Het succes van een goede pauzeopvang zit volgens Roelf in heldere afspraken. “Onze samenwerking met Brood & Spelen betekent dat er duidelijke regels zijn. Wie houdt er toezicht? Wat doen we bij incidenten? Hoe communiceren we? Omdat dit goed is vastgelegd kunnen we erop vertrouwen dat de kinderen in goede handen zijn.”

“Onze pauzes zijn écht pauzes en dat is precies zoals het hoort.”
Roelf Kooistra
Directeur van OBS de Tarthorst

De toekomst

Het onderwijs kent genoeg uitdagingen, zoals het lerarentekort bijvoorbeeld. “Gelukkig valt het hier nog mee, maar we merken het wel.” Daarnaast is er de constante stroom van maatschappelijke vraagstukken en onderwerpen. “Er komen steeds meer externe verzoeken en maatschappelijke thema’s op scholen af. Vaak allemaal belangrijk, maar we moeten bewaken dat we onze kern – goed onderwijs – niet uit het oog verliezen.”

In de toekomst blijven Roelf en zijn collega’s zich inzetten voor inclusief en passend onderwijs. “Kinderen komen met steeds complexere onderwijsbehoeften. We willen iedereen een kans geven en tegelijkertijd de kwaliteit van het onderwijs in stand houden.”

Ook is er veel aandacht voor de multiculturele identiteit van de school, zo vertelt Roelf: “We zoeken continu naar nieuwe manieren om te laten zien hoe waardevol diversiteit is. We willen niet alleen een school zijn waar iedereen welkom is, maar ook een plek die actief bijdraagt aan begrip en verbinding.

Met een duidelijke visie en een betrokken team werkt basisschool de Tarthorst aan een toekomstbestendig onderwijsmodel. “Zolang kinderen hier met plezier komen en zich veilig voelen, weten we dat we op de goede weg zijn.”