Bouwen aan gezonde gewoonten voor kinderen

De Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT) is een Limburgs initiatief dat zich richt op gezond leren leven door tijdens de schooldag éxtra in te zetten op beweging en gezonde voeding. Op verschillende scholen zorgen wij met pauze- en keukenmedewerkers voor ondersteuning. Eén van die scholen is de Schatgraver in Landgraaf. Om een goed beeld te geven van onze samenwerking stelden we vijf vragen aan Linda Virdis en Kim Brandts van de Schatgraver en aan onze eigen keukenmedewerker Elly van Zundert.

Linda (basisschooldirecteur) en Kim (Coördinator GBT)

1. Wat betekent de GBT voor jullie school?
“Voor ons draait dit project om kansengelijkheid, iets waar wij met alle betrokkenen hard aan werken. Elk kind krijgt dezelfde gezonde lunch en hetzelfde aanbod aan activiteiten. Zo leren zij niet alleen wat gezond eten en bewegen is, maar ook hoe ze bewuste keuzes maken. Daarnaast speelt het sociale aspect een belangrijke rol. Zien eten doet eten en het is ook nog eens heel gezellig om samen te lunchen.”

2. Hoe draagt de GBT bij aan de gezondheid van de leerlingen?
“We zien dat leerlingen kennismaken met andere soorten voeding en activiteiten. Smaaklessen helpen bijvoorbeeld om te begrijpen waar producten vandaan komen en hoe ze worden bereid. Daarnaast krijgen ze tijdens de tussenschoolse opvang een uur de tijd om actief bezig te zijn. Ze kunnen sporten, spelletjes spelen, schaken, deelnemen aan culturele activiteiten en zelfs bezoekjes brengen aan senioren binnen het Alzheimerproject. Ook zetten we ons in voor de wijk, bijvoorbeeld door afval te prikken.”

3. Wat zijn de grootste uitdagingen?
“Het vraagt veel organisatie om de GBT vorm te geven. Niet alleen in de keuken en met voeding, maar ook in het plannen van activiteiten. We blijven continu in ontwikkeling om het aanbod af te stemmen op verschillende leeftijdsgroepen en voldoende variatie te bieden.”

4. Hoe ervaren jullie de samenwerking?
“Elly straalt en zit helemaal op haar plek. Ze heeft zich verdiept in de GBT en is een waardevolle sparringpartner. Ze is het aanspreekpunt in de keuken, gaat mee in vernieuwingen en draagt bij aan een fijne lunch voor de kinderen. Ze stimuleert hen om te proeven en geeft soms smaaklessen. Haar inzet maakt echt een verschil.”

5. Welke persoonlijke inzichten hebben jullie opgedaan?
“Dit project laat zien hoe belangrijk een gezamenlijke inspanning is om een gezonde leefstijl bij kinderen te bevorderen. Door de samenwerking tussen onderwijspersoneel, pedagogisch medewerkers en vrijwilligers kunnen we structureel bijdragen aan een gezondere toekomst voor onze leerlingen.”

"Het mooiste moment is wanneer een kind eerst zegt: 'Dat lust ik niet,' en het vervolgens toch proeft en lekker vindt.”
Elly van Zundert
Keukenmedewerker

Elly (keukenmedewerker Brood & Spelen)

1. Hoe ziet jouw rol binnen het GBT-project eruit op de Schatgraver?
“Als keukenmedewerker bij de Schatgraver coördineer ik de vrijwilligers en zorg ik ervoor dat alles in de keuken op rolletjes loopt. Ik stem af met Kim welke producten geschikt zijn voor de kinderen en let op voedselverspilling. Af en toe verzorg ik zelf de lunch of help ik bij de smaaklessen, wat ik eerst spannend vond, maar nu juist heel leuk!”

2. Wat motiveert jou het meest?
“Het mooiste moment is wanneer een kind eerst zegt: ‘Dat lust ik niet,’ en het vervolgens toch proeft en lekker vindt. Het is geweldig om te zien hoe leerlingen zich aanpassen en bewuster omgaan met voeding. Toen er een dag geen vleesbeleg was, accepteerden de kinderen dat vrij gemakkelijk. De volgende dag, mét vleesbeleg, bleef er zelfs veel over. Dat laat zien dat ze bewustere keuzes maken, en daar ben ik trots op.”

3. Hoe maak je het makkelijker voor kinderen om nieuwe dingen te proeven?
“Positieve aanmoediging helpt om kinderen te stimuleren om nieuwe producten te proberen. Als één leerling iets probeert, volgen er vaak meer. Niets moet, alles mag. De manier waarop eten gepresenteerd wordt, speelt ook een grote rol: een leuke opmaak maakt proeven aantrekkelijker.”

4. Hoe ervaar je de samenwerking met de Schatgraver?
“Linda heeft ervoor gezorgd dat ik mij vanaf dag één welkom voel op de Schatgraver. Ook met Kim werk ik fijn samen en het hele team is ontzettend warm en ondersteunend. De kinderen tonen vaak hun dankbaarheid met een knuffel, wat het werk voor mij extra bijzonder maakt. De Schatgraver voelt gewoon als een tweede thuis.”

5. Welke persoonlijke inzichten of lessen heb jij opgedaan door mee te werken aan dit project?
“Door de richtlijnen van het Voedings-centrum en de GGD heb ik veel geleerd over gezonde voeding en de Schijf van Vijf. Ik heb ervaren hoe belangrijk het is om kinderen gezonde keuzes te leren maken. Samen met vrijwilligers maak ik gerechten zoals soepen en omeletten, die niet alleen lekker zijn maar ook zorgen voor een gebalanceerd dieet. Ik werk met heel veel plezier op de Schatgraver en hoop nog lang te mogen bijdragen aan de GBT!”